dimarts, 12 de juliol del 2011

Els nostres peculiars "Sanfermins"...

Totes les fotos són de Lluís Montesinos (aquesta és de portada)

Dedique aquesta crònica a la memòria dels absents: (Juanito "Barraca", Felipe "Dolcet", Miguel "El Pitufo" i Pepe Mateu "El Nabet")

Fa més de quinze anys que anem a Navarra als nostres particulars i peculiars "Sanfermins". El primer que cal dir és que no som gens aficionats a la festa del bous, però ens agrada l'ambient que hi ha al voltant de la festa "pamplonica". També és veritat que de tot el cap de setmana, tan sols passem a la capital navarresa, unes poques hores del divendres (Sidreria de la "Cuesta de Santo Domingo", i recorregut de "l'Encierro"), i el dissabte que anem a la Plaça de Toros a veure el final de "l'Encierro" i una mica les vaquetes. Alguns anys també hem estat el dissabte per la nit a Pamplona, veient els diferents concerts que tenen lloc a la ciutat, com ara, quan vingueren els amics asturians, i ens passàrem tota la nit respirant l'ambient de la nit a la capital navarresa. No ha estat el cas d'enguany...

Els "set magnífics" d'enguany

La nostra veritable festa és gastronòmica, i comença a Vilafranca del Maestrat, on passem per a esmorzar i a replegar els amics Narcís i Pepet. Dos bons elements, que vénen des de fa molts anys. Després anem a Tudela, on dinem (enguany al "Restaurante Iruña"), però també hem anat uns altres anys al "Trentaitrés". Les especialitats són les verdures, però tot és de primera qualitat, fins i tot el peix (done fe...). Per la vesprada arribem a Pamplona-Iruña, i després de comprar les samarretes, mocadors i d'altres "souvenirs", com a bons turistes, anem fent el recorregut del bous, però al revés, i a la "Cuesta de Santo Domingo" hi ha una sidreria on sempre fem un refrigeri, i on enguany ens trobàrem amb Ximo Munné, un company que treballa amb mi a la Ford. Cal dir que la furgona on anem (de lloguer sense conductor), la deixem a l'aparcament públic (enguany hem estrenat el de la Plaça del Castell "Gaztelu Plazoak" que estava des de fa uns quants anys en construcció). Aleshores, se n'anem fins a Estella-Lizarra, on tenim les habitacions reservades ("Pensión San Andrés"). Sopar al "Restaurante Casanova", un dels millors en relació qualitat/preu, i a dormir ben prompte. Demà cal matinar per anar a "l'Encierro", encara que enguany vàrem comprar les entrades per la Plaça de Bous el mateix divendres. A l'endemà, dissabte, ben aviat a la furgona i cap a Pamplona (una trentena de quilometres). Rafa, es queda a un bar dels voltants i nosaltres entrem a la Plaça, on després de veure entrar el ramat de bous, ens quedem una estona més veient les vaquetes. Enguany ha triomfat un xinès vestit de "Superman" (fins i tot amb la capa), coretjat pel personal, que és prou especial (xino, xino, xino... i fent la reverència amb les mans com al Camp Nou quan Messi fa un partidàs).  A continuació comença el turisme. Primer esmorzar a "Puente la Reina"-Gares, després visita a les bodegues del "Castillo de Monjardín", on hem comprat unes ampolles de vi, a Abarzuza per comprar el "patxaran", a Estella, a la carnisseria dels germans Aguinaga, on sempre comprem la "xistorra", i al Parc Natural  d'Urbasa-Andia, un paratge magnífic que sempre visitem (per nosaltres és com La Meca), on hi ha animals pasturant (cavalls, vaques, ovelles, bacons, etc.), i on enguany hem dinat al restaurant del càmping.

Al Carrer Estafeta...

Després hem baixat una altra vegada a la pensió, i després de la siesta, hem fet un recorregut turístic per Estella, per ensenyar-los la ciutat als debutants d'enguany (Lluís i Eduard). Això sí, abans ens passàrem per reservar taula al restaurant de "Katxetas", on es pot menjar la millor carn de bou de la comarca (espectacular com deia l'Eduard). El menú sidreria, a més dels "xuletons" que són de prop d'un quilo, també inclou truita de bacallà, pimentons del piquillo, etc... Després ens passàrem per "La Floridita", el pub regentat pel nostre amic Jordi, que coneixem des dels primers viatges.

A "La Floridita" (Estella-Lizarra)

A l'endemà diumenge, tornada cap a casa, passant per Vilafranca, on dinàrem a l'Hotel "Los Arcos", magnífic establiment on es pot degustar els plats tradicionals de la Comarca del Maestrat (olla, sopa de pastor, cabrit al forn, ternasco, cuallada, etc...).

Camí de tornada (al fons la ciutat de Morella)

I res més, després de treure els comptes hem tornat al nostre poble a passar calor, però la veritat és que no s'està en cap lloc com a casa... Però de vegades ens prova alguna escapadeta com aquesta...